
V središču Ljubljane je na mali terasi Gimnazije Jožeta Plečnika v pomladanskih mesecih nastala nova zelena eksperimentalna učilnica na prostem kot plod uspešnega sodelovanja med izobraževalno ustanovo, krajinskimi arhitekti iz društva Pazi!park ter v zeleno prihodnost usmerjenih podjetij Semanarna Ljubljana in Knauf Insulation.
Glavna pobudnica za postavitev vrta na šoli, ki ima vse svoje odprte površine le na dveh tlakovanih terasah, je profesorica biologije mag. Darja Silan. Z idejo o šolskem vrtu na terasi je navdušila tako dijake kot vodstvo šole in svoje sodelavce. V okviru programa Ekošola je ideja prerasla v projekt v katerem je osrednja pozornost usmerjena v delo z dijaki, ki so se z velikim zanimanjem vključili v načrtovanje, izvedbo, zasaditev in vzdrževanje vrta.
Osnova za postavitev strešnega vrta je bil idejni projekt v katerem je na ozko odmerjenem prostoru 50m2 predvidena dinamična razporeditev elementov z namenom, da sta prostor in zasaditev igriva in razgibana ter primerna za učinkovito izobraževanje o pestrosti rastlinskega sveta, vzgoji rastlin in pridelavi zelenjave.
- Mini strešni vrt – Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
- Mini strešni vrt – Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
- Mini strešni vrt – Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
- Mini strešni vrt – Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
- Mini strešni vrt – Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
V začetku meseca maja, ko so bila sestavljena visoka korita, na podestih razporejene posode in sadilne vreče napolnjene z rastnim substratom, so z upoštevanjem pristopov ekološkega vrtnarjenja in permakulture dijaki zasadili vrtnine, začimbnice in dišavnice, jagodičevje, nekaj okrasnih grmovnic in tudi manjše sadno drevo. Zaradi izobraževalnega vidika je izbor rastlin zelo raznolik, s posameznimi predstavniki so zastopane skoraj vse skupine zelenjadnic, pri zasaditvi pa so upoštevali kombiniranje dobrih in slabih sosedov. Pozornost je usmerjena tudi na čebele in čmrlje, ti bodo nekaj paše našli na medonosnih rastlinah, semena sončnice pa gredo v slast barvitim liščkom in sinicam.
Po dobrih dveh mesecih, od kar so bili posejani posevki in zasajene sadike, je podoba poprej prazne in sive terase povsem drugačna. V številnih barvah življenja in bujni razrasti je to postal eden najbolj priljubljenih šolskih kotičkov, kjer se lahko med odmorom posedi na prostem in si malico popestri s pravkar ubrano kumarico, paradižnikom ali feferonom, od katerih so na izbiro tako sladki kot ostri. Pouk biologije je sedaj postal še bolj zanimiv, saj se iz učilnice odpira pogled na ozelenjeno teraso, kjer občasno potekajo tudi učne ure, na katerih obravnavajo vse od sistematike rastlinskega kraljestva do praktičnih vrtičkarskih napotkov. Spet se je izkazalo, da vrtički povezujejo raznolike ljudi z naklonjenostjo do pridelave hrane. Nekdo je dodal odganjalce zajedalcev, spet drugi skrbi za namakalni sistem, učitelj tehnike pa že razvija senzor, ki bo namakanju še povečal učinkovitost. V mesecih, ki sledijo, to je v obdobju šolskih počitnic, bo vrt manj obiskan, zato je bilo nujno imenovati dežurne vrtnarje, ki bodo vestno spravljali izdelke za pojedino ob začetku novega šolskega leta.
Velika zasluga, da je šolski vrt zaživel v vsej bujnosti gre tudi sponzorskim podjetjem, ki so se pridružili pobudi za postavitev vrta. Pri Semenarni Ljubljana so poleg posod in vreč za sajenje zagotovili tudi substrate, semena in sadike. Slovenska inovacija, izdelek Green Cubes podjetja Knauf Insulation iz Škofje Loke, pa v veliki meri prispeva k temu, da rastline navkljub izrazito sončni legi in omejenim volumnom tal dobro uspevajo, saj kocke omogočajo lažjo absorbcijo hranil in zagotavljajo trajnejšo vlažnost substrata.
Društvo Pazi!park, julij 2015